Utbildning för kundservice i merförsäljning

Alla vet att det är mycket lättare och mer kostnadseffektivt att sälja till en befintlig kund än att jaga nya kunder. Fler och fler företag försöker därför erbjuda existerande kunder fler produkter i varje kontaktpunkt, där kundservice är en. Visserligen sköts en stor del av kundtjänst nu genom FAQ och självbetjäning, men det finns alltid […]

Digital Marketing or Marketing in a Digital World

Jag möter ofta kommentaren att ”vi jobbar bara digitalt” när jag är ute och träffar företag. Men är det rätt att bara arbeta i en dimension? På flygplatsen i Larnaka hittade jag en slogan från en cypriotisk byrå, Redagency. Den löd ” We don’t believe in Digital Marketing, but rather Marketing in a Digital World”. […]

Är vi på väg in i en abonnemangsekonomi?

Den frågan ställdes i ett intressant webinar*) som jag lyssnade på i veckan. Man tog utgångspunkt i att fler och fler företag abonnerar på software istället för att köpa det och vad detta får för konsekvenser. Från att tidigare varit helt inställt på att ta orden, leverera och fakturera – färdigt, blir man nu involverad […]

Nytt år – ny hemsida i 2015 års modell

Nu går vi in i 2015 med en ny, uppdaterad responsiv hemsida. Den fungerar på mobiler, plattor och datorer. Titta gärna in på cavallidirect.se! Hur är det med din hemsida – är den av 2015 års modell?

Det våras för DM!

Så här vid årsskiftet översköljs man av en hel del prognoser och utsikter för 2015, i olika publikationer och nyhetsbrev. I många av dem spås en lysande renässans för DM. Jag saxar några väl valda citat: ”Jag förutspår en rejäl comeback för direktreklamen, särskilt mot yngre målgrupper som inte är bortskämda med att få ”riktig […]

Årets julhälsning

Istället för julkort och julklappar ger vi i år ett bidrag till Läkare utan Gränser. Beundransvärda kvinnor och män som med risk för eget liv försöker rädda andras liv i orosområden på jorden. Jag önskar er alla en riktigt god jul! Mats

One to one marketing när den är som bäst.

One to one marketing när den är som bäst. Jag tror jag sett det mesta efter 35 år med Direktmarknadsföring, men detta från Viasat är helt outstanding och kreativt nyskapande. One to one marketing när det är som bäst. Tack Mauro för låten – och Bravo Viasat! Klicka och njut av min egen födelsedagssång från […]

Sitter du fast i CPO fällan?

Jag möter ofta kommentaren att ”vi kör bara på låg CPO” när jag är ute och träffar marknadsförare. Men är det så klokt egentligen, att bara styra mot ett mål? Läste i ett utskick från Asendia (La Poste och Swiss Post) att den genomsnittliga responsnivån på ett adresserat DM är 30 gånger högre än ett […]

Skrämmande information om börsbolagens marknadsföring.

Jag läste i Dagens Industri att vartannat börsbolag i Sverige inte mäter effekterna av sin marknadsföring. Det är ju i sig väldigt förvånande – men det som förvånar mest är att de flesta inte vill förbättra redovisningen av marknadsinsatserna. Hur rimmar detta med ”You can´t manage what you don´t measure” ? Har vi varit dåliga […]

När gratulerade du dina kunder senast?

Från att ha haft fokus på att bara skaffa nya kunder har företag ändrat fokus och prioriterar längre kundengagemang och ökat intäkt per kund, står det i en ny amerikansk rapport. Inget nytt egentligen, den förändringen såg jag redan för ett par år sedan. Men det fanns ändå en del guldkorn i rapporten. Bara 19 […]