Digital Marketing or Marketing in a Digital World
Jag möter ofta kommentaren att ”vi jobbar bara digitalt” när jag är ute och träffar företag. Men är det rätt att bara arbeta i en dimension?
På flygplatsen i Larnaka hittade jag en slogan från en cypriotisk byrå, Redagency. Den löd ” We don’t believe in Digital Marketing, but rather Marketing in a Digital World”. Jag tycker om den här definitionen. Den pekar på att man kan använda många olika sätt att få fram sitt budskap – och man måste inte bara vara digital.
Ett intressant exempel på denna cypriotiska slogan är det faktum att det amerikanska företaget JC Penney, efter en paus på 6 år, åter sänder ut en katalog med sina varor. *)
Men, istället för att sända ut en tegelsten på mellan 800 och 1000 sidor med kläder, heminredning och annat, till alla mottagare, har man arbetat mer målgruppsinriktat.
Man har tagit fram en mindre katalog på 120 sidor som bara handlar om ”home – department” produkter. Denna lilla katalog sänds sedan ut till kunder som tidigare handlat denna typ av produkter.
Enligt JC Penney beräknas denna omnichannel strategi kunna omsätta $ 800 miljoner. Inte illa!
I samma artikel finner jag information om att 58 % av online kunder bläddrar i pappers kataloger för inspiration. **)
Så för att summera, ryktet om den fysiska katalogens död är överdrivet. Det gäller att som cyprioterna sa, att arbeta med marknadsföring i en digital värd – inte bara jobba digitalt!
*) Direct Marketing News, 2015 Essential Guide
**) Kurt Salmon