Från att ha haft fokus på att bara skaffa nya kunder har företag ändrat fokus och prioriterar längre kundengagemang och ökat intäkt per kund, står det i en ny amerikansk rapport.

Inget nytt egentligen, den förändringen såg jag redan för ett par år sedan. Men det fanns ändå en del guldkorn i rapporten.

Bara 19 % av alla deltagande företag i rapporten använder ”födelsedags kampanjer”.  Enligt rapporten är dessa kampanjer de mest framgångsrika när det gäller att skapa resultat och lojalitet – till lägst kostnad.

Jag funderar på detta eftersom jag nyligen fyllde år, väldigt jämt. Så jag gick tillbaka till inkorgen och kampanjhögen för att se vilka som gratulerade mig.

Men resultatet var magert. Med tanke på att jag antagligen finns i hundratals register så var det bara dessa företag som gratulerade – och gav mig ett speciellt erbjudande:

  • ICA Maxi – trycksak med gratis gåva, Dajmtårta och tårtspade
  • Bordershop – trycksak med rabatt på fin cognac
  • Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek – email med erbjudanden
  • SAS – email med 1000 extra Eurobonuspoäng – om jag bokade resa
  • CDON – email med 50 kr rabattkupong till nästa köp
  • Yves Rocher – e mail. OK, de hade missat att jag är man, så jag fick en gratis parfym och bodylotion för kvinnor.

Har vi inte en möjlighet här?

Visst blir man glad för att man blir uppvaktad. Och vi har en orsak att kontakta kunden. Vi svarar på en av de grundläggande frågorna i DM – Varför kontaktar du mig?

De flesta företag har ju personnummer i sina kundregister och det är inga problem med att göra en sådan här automatisk födelsedagsrutin.

Enkelt att testa – liten insats med en hög förväntad utväxling och ökad lojalitet.

Vem testar först?


Kommentarer inaktiverade.